A
reggeli közös beszélgetés kérdései:
Melyik
év van?
Melyik
évszak van?
Milyen
az időjárás?
Melyik
hónap van?
Milyen
nap van ma?
Milyen
nap volt tegnap?
Milyen
nap lesz holnap?
Vegyél
a kezedbe egy plüss állatot és tedd a megadott helyekre:
Tedd
az asztal alá!
Tedd
az asztal lábához!
Tedd
az asztal mellé!
Emeled
az asztal fölé!
Tedd
az asztal jobb oldalára!
Tedd
az asztal elé!
Tedd
az asztal bal oldalára!
Tedd
az asztal mögé!
Matematika:
lila
matek:88., 89.
narancssárga
matek: 90., 91.
Magyar:
Meseolvasó:
44. Ki a veszedelmesebb?
Kedves
Szülő!
Olvasd
fel a mesét a gyermekednek!
Beszéljétek
meg:
Kik
a mese szereplői?
Hol
élnek ezek az állatok: ház körül vagy a vadonban?
Melyik
volt az egérnek az ijesztő: a kakas vagy a macska?
Hogy
járkált a kakas?
Milyen
a csőre?
Milyen
a macska feje?
Mit
csinál a macska?
Milyen
a bajusza?
Mit
csinál a farkával?
Miért
buta a kisegér?
Olvassa
el a gyermek is egyszer a történetet!
Munkafüzet:
29. oldal feladatai
Olvassa
el a gyermek még egyszer a mesét!
Írjatok
a füzetbe 10 házi állatot és 10 vadállatot!
szó-kép egyeztetés (gyer-)
szó-kép egyeztetés (bo-)
Környezet:
ÍZLELÉS
Az étkezés a legtöbb embernek
kellemes érzést okoz. Íz érzékünket azonban csak ritkán használjuk helyesen.
Mindent utólag is megsózunk, cukrozunk, fűszerezünk.
Készítsétek el a szószt, vagy öntetet az ételhez, a konyhában szorgoskodó gyermekeddel együtt. Kóstolja meg ő is, mi hiányzik még belőle, vagy miből van túl sok benne.
Közben figyeljetek arra, hogy milyen ízeket éreztek!
Próbáljátok meg ugyanannak az ételnek a különféle állagát is.
Pl. hogy ízlik az alma vagy répa felkarikázva, reszelve, vagy szósznak, pürének
elkészítve. Melyik formája ízlik jobban, és miért?
Kössétek be egymás szemét és tegyetek az asztalra különféle
falatokat, majd etessétek meg egymást. Megtapasztalhatjátok, mennyire másként
ízlenek a megszokott ételek, ha nem látjátok őket.
A
nyelv keveri az ételt a szájban, és a beszédhez is nélkülözhetetlen. De a nyelv
az ízlelőszerv is egyben, amivel az ízeket érzékelik az emberek és az állatok.
Az
anyagok egyik tulajdonsága az az érzet, amit a nyelv érzékel.
Az
ízlelés fontos érzékelése az embernek. Az a folyamat, amikor az ízt érzékeli a
nyelv, és az agy megérti mi az, vagyis hogy milyen ízű.
Ízek,
melyeket a nyelvünkkel érzünk:
-
Az
édes. Édes a cukor, a csokoládé.
-
A
savanyú. Savanyú a citrom, az ecet.
-
A
sós. Sós a könny, a verejték, a tengervíz.
-
A
keserű. Keserűt érezni kellemetlen. Ezért tesznek például sokan cukrot a kávéba
vagy a teába.
Végezzétek
el a következő kísérletet:
A szájüreg
sűrű folyadéka a nyál. A nyál feladata, hogy nedvessé tegye rágás közben az
ételt, és hogy könnyebben érezzük az ízeket. A nyálat a nyálmirigyek termelik.
A
nyál funkciója:
A
szájüreg sosem teljesen száraz. A körülötte lévő nyálmirigyek nyálat termelnek.
A nyál síkosítja az ételt, hogy könnyebb legyen lenyelni.
Az íz anyagokat is a nyál oldja, hogy a nyelved érezhesse azokat.
Az íz anyagokat is a nyál oldja, hogy a nyelved érezhesse azokat.
Tudtad,
hogy vannak állatok, amik köpnek? A láma, de a teve is köpéssel ijeszti meg
ellenfelét.
Az
ízlelés funkciója:
Az ízlelés
nem azért fontos, hogy élvezd az evést. Lényege, hogy az állat vagy ember
időben észrevegye, ha romlott, vagy mérgező az étel. A természetben, ami
egészséges, az ízlik az állatnak.
Az embereknél kicsit más a helyzet. Éppen azért nehéz betartani az egészséges táplálkozást, mert sok egészségtelen ételt jobban szeretünk. A csokoládét, a cukros kólát, a túlsütött ételeket kívánja az ember, pedig nem egészséges.
Az embereknél kicsit más a helyzet. Éppen azért nehéz betartani az egészséges táplálkozást, mert sok egészségtelen ételt jobban szeretünk. A csokoládét, a cukros kólát, a túlsütött ételeket kívánja az ember, pedig nem egészséges.
Az
ízleléshez tartozó mese:
Testnevelés: