2020. március 31., kedd

2020.04.01. SZERDA, 6. TANULÓ


A reggeli közös beszélgetés kérdései:
Melyik év van?
Melyik évszak van?
Milyen az időjárás?
Melyik hónap van?
Milyen nap van ma?
Milyen nap volt tegnap?
Milyen nap lesz holnap?

Vegyél a kezedbe egy plüss állatot és tedd a megadott helyekre:
            Tedd az asztal alá!
            Tedd az asztal lábához!
            Tedd az asztal mellé!
            Emeled az asztal fölé!
            Tedd az asztal jobb oldalára!
            Tedd az asztal elé!
            Tedd az asztal bal oldalára!    
   Tedd az asztal mögé!

Matematika:
lila matek:88., 89.
narancssárga matek: 90., 91.

Magyar:
Meseolvasó: 44. Ki a veszedelmesebb?

Kedves Szülő!
Olvasd fel a mesét a gyermekednek!
Beszéljétek meg:
Kik a mese szereplői?
Hol élnek ezek az állatok: ház körül vagy a vadonban?
Melyik volt az egérnek az ijesztő: a kakas vagy a macska?
Hogy járkált a kakas?
Milyen a csőre?
Milyen a macska feje?
Mit csinál a macska?
Milyen a bajusza?
Mit csinál a farkával?
Miért buta a kisegér?

Olvassa el a gyermek is egyszer a történetet!

Munkafüzet: 29. oldal feladatai

Olvassa el a gyermek még egyszer a mesét!

Írjatok a füzetbe 10 házi állatot és 10 vadállatot!


szó-kép egyeztetés (gyer-)

szó-kép egyeztetés (bo-)

Környezet:

ÍZLELÉS

Az étkezés a legtöbb embernek kellemes érzést okoz. Íz érzékünket azonban csak ritkán használjuk helyesen. Mindent utólag is megsózunk, cukrozunk, fűszerezünk.

Készítsétek el a szószt, vagy öntetet az ételhez, a konyhában szorgoskodó gyermekeddel együtt. Kóstolja meg ő is, mi hiányzik még belőle, vagy miből van túl sok benne.
Közben figyeljetek arra, hogy milyen ízeket éreztek!

Próbáljátok meg ugyanannak az ételnek a különféle állagát is. Pl. hogy ízlik az alma vagy répa felkarikázva, reszelve, vagy szósznak, pürének elkészítve. Melyik formája ízlik jobban, és miért?
Kössétek be egymás szemét és tegyetek az asztalra különféle falatokat, majd etessétek meg egymást. Megtapasztalhatjátok, mennyire másként ízlenek a megszokott ételek, ha nem látjátok őket.

A nyelv keveri az ételt a szájban, és a beszédhez is nélkülözhetetlen. De a nyelv az ízlelőszerv is egyben, amivel az ízeket érzékelik az emberek és az állatok.
Az anyagok egyik tulajdonsága az az érzet, amit a nyelv érzékel.
Az ízlelés fontos érzékelése az embernek. Az a folyamat, amikor az ízt érzékeli a nyelv, és az agy megérti mi az, vagyis hogy milyen ízű.
Ízek, melyeket a nyelvünkkel érzünk:
-          Az édes. Édes a cukor, a csokoládé.
-          A savanyú. Savanyú a citrom, az ecet.
-          A sós. Sós a könny, a verejték, a tengervíz.
-          A keserű. Keserűt érezni kellemetlen. Ezért tesznek például sokan cukrot a kávéba vagy a teába.
Végezzétek el a következő kísérletet:


A szájüreg sűrű folyadéka a nyál. A nyál feladata, hogy nedvessé tegye rágás közben az ételt, és hogy könnyebben érezzük az ízeket. A nyálat a nyálmirigyek termelik.

A nyál funkciója:
A szájüreg sosem teljesen száraz. A körülötte lévő nyálmirigyek nyálat termelnek. A nyál síkosítja az ételt, hogy könnyebb legyen lenyelni.
Az íz anyagokat is a nyál oldja, hogy a nyelved érezhesse azokat.
Tudtad, hogy vannak állatok, amik köpnek? A láma, de a teve is köpéssel ijeszti meg ellenfelét.

Az ízlelés funkciója:
Az ízlelés nem azért fontos, hogy élvezd az evést. Lényege, hogy az állat vagy ember időben észrevegye, ha romlott, vagy mérgező az étel. A természetben, ami egészséges, az ízlik az állatnak.
Az embereknél kicsit más a helyzet. Éppen azért nehéz betartani az egészséges táplálkozást, mert sok egészségtelen ételt jobban szeretünk. A csokoládét, a cukros kólát, a túlsütött ételeket kívánja az ember, pedig nem egészséges.
Az ízleléshez tartozó mese:


Testnevelés: