2020. május 27., szerda

2020.05.28. csütörtök - ének

Sziasztok!

I. A mai énekórát ismét egy kis bemelegítéssel kezdjük és mivel most változatosabb az időjárás, talán izgalmasabb is lesz. Nézd meg milyen az idő odakint. Azt a dalt (vagy akár többet is) énekeld el, amilyen idő van odakint. Először hallgasd meg a dalokat, utána énekelj:

  • ha süt a nap: 🌞 




Süss fel nap, fényes nap, (a nap sugarainak imitálása: vállkörzés, közben ujjaink mozgatása)
kertek alatt a ludaink megfagynak. (didergés utánzása, közben karok simogatása)
  • ha esik az eső: ⛆☔🌂


Ess eső, ess, holnap délig ess, Zab szaporodjék, búza bokrosodjék, Az én hajam olyan legyen, mint a csikó farka, Még annál is hosszabb, Mint a Duna hossza.

  • ha fúj a szél: 🌬🍃
Fújja a szél a fákat, (törzshajlítás oldalra, felnyújtott karokkal)
           letöri az ágat, reccs. (guggolás / finoman asztalra vagy combra csapás)

II. Utánozd a mozdulatokat!

III. Most pedig folytatjuk az ismerkedést az alapvető ritmusokkal, azok jelével és kifejezésével. Ezek azért fontosak nekünk, mert minden dalt - amit hallgatunk vagy énekelünk - ugyanúgy le tudunk írni ezekkel a jelekkel, mint egy mondatot betűkkel, szavakkal. A ritmusjelek kottát alkotnak. Az alapvető ritmusaink a , a titi és a szün (szünet). Csatolok képeket ezekről:

TÁ - ha ezt látod tapsolj egyet

TITI - ha ezt látod tapsolj kettőt gyorsan egymás után
SZÜN (szünet) - ha ezt látod érintsd össze a tenyereidet magad előtt, nyisd szét őket két oldalra, majd újra zárd őket össze magad előtt






Ha ez már jól megy, próbáljuk meg eltapsolni a Süss fel napot. Egyelőre éneklés nélkül próbálkozzunk vele. 

Elsőként értelmezük a kotta jelzéseit. Itt láthatod a kottát:



Mindenféle érdekes jelet láthatsz itt, de képzeld el ennek a nagy részét már ismerjük. Megmutatom milyen jeleket láthatsz, ha figyelmes vagy és azt is, hogy milyen formában találkoztál már vele. Két feladatod lesz:
  • Keresd meg a kottában a jeleket! Számláld meg, mennyi titit, tát és szünt látsz?
  • Mutasd meg a jelek kézjelét is! (Ehhez segítenek a fenti rajzok.)




Most, hogy már mindent tudunk eltapsolhatjuk a dalunkat:






IV.
 Mivel ezen a héten a járművekkel foglalkozunk, így járműves dalokat és mondókákat hoztam nektek!

a) Ezt a dalt már ismerjük. Énekeljétek el és kisérjétek a megszokott mozdulatokkal:

Liccs-loccs, liccs-loccs,
(dülöngélés a széken jobbra-balra)
Megy a hajó a Tiszán,
(dülöngélés a széken jobbra-balra)
Integet a kapitány,
(integetés)
Kiabál, trombitál,
(kezünket a szánkhoz emeljük, mintha kiabálnánk)
Míg a hajó meg nem áll.
(egyenletes tapsolás)

b) Először hallgasd meg ezt a dalt. Helyezkedj el a szőnyegen kényelmesen és utánozd a biciklizést! Figyelj, ha gyorsan énekelnek tekerj te is gyorsan, ha pedig lassan, akkor lassíts te is!

Bicikli, bicikli

c) Az első verszakot próbáld te is énekelni!


Megy a gőzös Kanizsára


IV.  A mai óránkat pedig szokás szerint pihenéssel zárjuk. Helyezkedj kényelembe és hallgasd a zenét:

Jó munkát kívánok!